Kontrola marketingowa

Kontrola marketingowa

Istnieją cztery rodzaje kontroli marketingowej: kontrola planu rocznego, kontrola rentowności, kontrola efektywności oraz kontrola strategiczna. Celem kontroli planu rocznego jest zagwarantowanie, że sprzedaż, zyski i inne cele w nim zawarte są przez przedsiębiorstwo osiągane. Firma potrzebuje również kontroli rentowności według produktów, obszarów geograficznych, obsługiwanych segmentów, czy też kanałów dystrybucyjnych. Pomaga ona zadecydować, czy jakieś produkty bądź działania marketingowe powinny być rozszerzone, zredukowane, czy też wyeliminowane. Jeżeli analiza rentowności wykazuje, że małe zyski przedsiębiorstwa związane są tylko z pewnymi produktami, konieczne jest przeprowadzenie kontroli efektywności stosowanych wobec nich instrumentów marketingowych. Kontrola strategiczna wynika z konieczności sprawdzania skuteczności całego systemu marketingowego firmy. Każde przedsiębiorstwo co jakiś czas powinno weryfikować swoją strategię marketingową. Istnieją na to trzy metody: ranking efektywności marketingu, audyt marketingowy oraz ocena doskonałości marketingu. Ranking efektywności marketingu polega na ocenie stopnia realizacji poszczególnych działań marketingowych firmy. Oceny tej dokonują wszyscy menedżerowie. Podsumowanie ich ocen pozwala na stworzenie rankingu najlepszych działań.