Mogą one przybierać formę obniżek wstępnych, wykorzystywanych przy wprowadzeniu nowego produktu na rynek. Niska cena ma skłonić nabywców do wypróbowania produktu. Innym rodzajem są obniżki sezonowe stosowane w okresach, kiedy popyt na dany produkt jest szczególnie duży. Często wykorzystywane są również obniżki okolicznościowe, których celem jest zachęcanie klientów do dokonywania zakupu w dogodnym dla sprzedawcy terminie (np. obniżki jubileuszowe, obniżki w określonej porze dnia lub dniu tygodnia, obniżki tygodnia, cena dnia). Zazwyczaj stosują je firmy handlowe. Obniżanie ceny jest ponadto stosowane w sytuacji wyprzedaży produktów. Wyprzedaże są najczęściej spotykane przy sprzedaży produktów sezonowych i podlegających zmianom w modzie (np. odzież, obuwie, sprzęt sportowy, itp.). Powodem może być również kończący się termin przydatności do spożycia (np. artykuły żywnościowe, kosmetyki). Celem jest sprzedaż jak największej ilości towarów zalegających w magazynach lub w sklepach, za które nie można uzyskać postulowanej ceny. Dzięki temu odzyskuje się środki finansowe przeznaczane na nowe zakupy. Stosowanie obniżek jest dla przedsiębiorstwa łatwe i przynosi zazwyczaj natychmiastowy efekt w postaci wzrostu sprzedaży. Planując obniżki, należy jednak skalkulować w jakim stopniu trzeba zwiększyć sprzedaż, aby po obniżce osiągnąć co najmniej ten sam zysk. Wzrost sprzedaży konieczny do zrekompensowania zmniejszonej ceny zależy od zysku jednostkowego.

Leave a Reply